Beschrijving
Voor alle wateringenieurs van de Lage Landen.
Sleephoppers, vooroeversuppletie, Dubai, dijken bouwen, stormvloed, het land beneden NAP, een afsluitdijk in een getijdestroom aanleggen en vervolgens de vismigratierivier ontwerpen en testen. Een complete waterexperience.
De strandexcursies komen nu dus naar het schoolplein toe.
Een klas werkt 2 uur met het waterlab. Met vrij weinig instructie krijgen de jongeren diverse taken. Elke groep krijgt een andere taak en 15 minuten de tijd om die taak te volbrengen. De ervaringen worden genoteerd. Vervolgens wordt er gerouleerd. Totdat het na anderhalf uur niet meer mogelijk is om je te beperken tot je eigen taak en de grenzen van het waterlaboratorium wilt opzoeken. (en dan maakt het niet uit of je groot of klein bent) en dan gaan de remmen los.
Technisch? Zeker weten. Volledige handleiding? Zeker niet. Experimenteren, proberen, vallen en weer opstaan en zo leren. Belevenisonderwijs komt mee; dus geen zorg.
De context: Belevenisonderwijs overlegt met u waar de nadruk op komt te liggen en verzorgt de samenhang tussen de experimenten. Of dat nu de kustverdediging is, of de werking van de polders, of de klimaatverandering, of welke rol je als ‘burger’ hebt in het thema wateroverlast, het maken van keuzes….
Verdere uitwerking: afhankelijk van uw context, niveau leerlingen. Vooraf kan bijvoorbeeld met de leerlingen afgesproken worden welk onderdeel zij later uitwerken en presenteren/uitbeelden. Dat is de taak die u weer oppakt.
Informatie voor groepen en bedrijven
- Zijn er vanuit de aanbieder begeleiders op locatie? Ja